Orquestra Terrassa 48

11 de juliol de 2020

a les 21,30h

Preu: 22€

 

Programa

L’Heroica de Beethoven

Obertura Egmont

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Simfonia núm. 3, Heroica

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Orquestra Terrassa 48
(Quim Térmens, director)

Direcció: Xavier Puig

Ludwig van Beethoven


Fou compositor, director, pianista i per sobre de tot músic. Un músic que visqué a cavall del XVIII i XIX amb la vivència social i cultural que això comporta. Musicalment va del final del classicisme als inicis del romanticisme. Considerat l’últim gran representant de l’escola vienesa del classicisme, la seva música i evolució musical arribà a cotes que fins molts anys després de la seva mort altres músics no varen aconseguir arribar.

Les seves 9 simfonies continuen sent un referent important dins de la història. La seva escriptura i evolució ens marquen tot un món sonor i imaginatiu que traspassa les fronteres sonores per entrar totalment en el fet sensitiu i emocional de l’ésser humà. Un punt clau en la història musical: per la seva evolució, pel context històric i per la qualitat de la música escrita.

Des de l’OCT48 ens plau presentar-vos un dels nostres grans projectes iniciat la tardor del 2018: portar totes les simfonies de Beethoven als escenaris del país. Aquest “Projecte Beethoven” surt d’una necessitat vital com a músics i també fruit de la maduresa d’un projecte orquestral com és l’OCT48. I per aquest motiu comptem amb una de les millors batutes del país, el director Xavier Puig.

En la Tercera Simfonia, dedicada primer al seu admirat Bonaparte i després batejada com a Simfonia heroica, composta per festejar el record d’un gran home, Beethoven realitza una partitura de molta durada per l’època, amb una instrumentació gran i és considerada com una porta oberta al romanticisme. Amb ella el primer dels moviments de la música escènica dedicada al comte d’Egmont, un dels condemnats a mort pel Tribunal dels Tumults instaurat per Felip II: l’Obertura Egmont. En aquesta partitura Beethoven expressà les seves pròpies conviccions polítiques a través de l’exaltació del sacrifici heroic d’un home condemnat a mort per haver pres una postura valenta en contra de l’opressió.

Orquestra Terrasa 48- OCT48

Amb el suport de l’Ajuntament de Terrassa, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, l’Orquestra de Cambra Terrassa 48 és una formació estable especialitzada en el repertori escrit per a cordes. Fundada en la seva forma i filosofia actuals l’any 2000, el conjunt ha donat un gran impuls i difusió de la música per a formació d’orquestra de cordes amb uns programes que combinen una gran investigació i proximitat.

L’OCT48 ha realitzat concerts per tota la geografia catalana, per l’estat espanyol i Costa Rica, ha col·laborat en importants produccions simfonico-corals i ha fet enregistraments per als segells Ars Harmònica, Ma de Guido, la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i el Centre Robert Gerhard. Destaquen també col·laboracions amb directors com Laszlo Heltay, Josep Vila, Mireia Barrera, Xavier Puig, Michael Thomas, Barry Sargent, Gonçal Comellas o Pep Prats; i solistes com Mireia Pintó, Gerard Claret, Jordi Domènech, Daniel Ligorio, Vladislav Bronevetzky, Maria Hinojosa, Ashan Pillai, Alba Ventura, Lourdes Lobo, Joaquín Palomares, Isabel Monar, Ara Malikian, Claudi Arimany, Darko Brlek. o Kai Gleusteen i agrupacions com la Coral Cantiga, Coral Sant Jordi, Cor Enric Granados, el Cor de Cambra de l’Orfeó Català i Kimbala Percussions, entre molts d’altres.

En la seva recerca de literatura per a orquestra de cordes, l’OCT48 ha realitzat primeres audicions a Catalunya de nombroses obres per a aquesta formació i també a nivell europeu, destacant-ne l’estrena continental de The Passion of Mary de Howard Blake amb el mateix compositor a la direcció, així com estrenes d’obres d’autors catalans com A.Guinovart, M.Caselles, J.Cornudella, T.Peire, A.Puig, F.Cruixent, J.LL. Guzman, C.Cases… i primers enregistraments d’obres de R.Lamote de Grignon, Joan Manén i Manuel Oltra, impulsant així la seva voluntat de difusió, recerca i globalització del fet musical i també a nivell de país.

L’OCT48 ha explorat nous camins musicals i escènics amb la creació d’espectacles multidisciplinaris com Carmen de Shchedrin, Giovanni S.E. i Gudbranstal les històries de Peer Gynt, la coproducció juntament amb el Festival de Pasqua de Cervera de Remena Nena, amb Arnau Tordera i Jordi Domènech, col·laboracions amb cantants com Pep Sala, en l’espectacle Una nit amb orquestra i Sisa, amb qui estrenen Arriba una cançó, i amb formacions jazzístiques com el Manel Camp Trio i Carles Cases amb qui estrenen l’obra Araguaya amb textos de Pere Casaldàliga.

Amb la voluntat d’incentivar el coneixement i la il·lusió per la música clàssica entre els més petits l’OCT48 ha dut a terme nombroses iniciatives pedagògiques. Destaquen la seva tasca directa en el projecte “assaig obert” i els espectacles infantils propis Telemann i la història d’en Quixot; El botó de Haendel; Popoff, un compositor despistat i Els quadres de Hartmann, els quals han estat programats per sales d’arreu de Catalunya.

Atesa la gran acceptació general i el beneplàcit de la crítica vers els seus programes basats en la investigació i difusió de la música escrita per a cordes a nivell global, l’OCT48 ha programat ininterrompudament des de l’any 2000 la seva temporada de concerts a la ciutat de Terrassa; i des de la temporada 2004-2005 és orquestra resident al nou Auditori Municipal de Terrassa, on ofereix el seu cicle estable de concerts.

L’OCT48 està dirigida des del violí per Quim Térmens, músic sabadellenc que rep la seva primera formació de violí d’Ofèlia Rodrigo i posteriorment estudia amb el violinista i mestre
Gonçal Comellas amb qui es forma musicalment i realitza els seus estudis superiors. Ha rebut també classes magistrals dels violinistes M.Barta i A.Futer.

Ha estat membre de l’Orquestra de Cambra del Palau de la Música Catalana i de l’Orquestra de Cambra Gonçal Comellas. Actualment realitza el seu treball més cambrístic en el projecte Arcattia amb concerts per tot el país i Costa Rica i ha estat guardonat, entre d’altres, amb el premi Xavier Montsalvatge. Autor de diversos espectacles infantils com Popoff, un compositor despistat, Els quadres de Hartmann, Històries de Tumbuktú, El botó de Haendel i Telemann i la història d’en Quixot, és autor també de diverses composicions per a orquestres de corda d’estudiants.

En el terreny pedagògic s’ha format amb personalitats com Sheila Nelson, Vaartan Manoogian i Mimi Zweig. Desenvolupa la seva tasca docent al Conservatori de Música de Vic com a mestre de violí i director de les seves orquestres de corda i ha estat convidat en xerrades sobre pedagogia, jurat de concursos instrumentals i de cambra, director de diverses trobades d’orquestres juvenils i com a mestre de violí al Curs Internacional de Música Principat d’Andorra. Actualment també és el director artístic del Festival BBVA de Música Religiosa de Vic.

Xavier Puig


Reconegut com un dels principals especialistes en veus blanques, s’inicià professionalment com a pianista. Aviat va sentir-se atret per la direcció i, del 1985 al 1998, va ser pianista de l’Orfeó Català on aprengué els secrets de l’ofici amb Simon Johnson i Jordi Casas.

El 1999, per la seva labor amb el Cor Vivaldi, li va ser atorgada la Menció especial del Premi Ciutat de Barcelona. Guardonat al Concorso Internazionale «Marielle Ventre», ha estat jurat de diversos concursos: Festival de Cantonigròs, Florilège de Tours, Anton Bruckner a Linz, o World Choir Games de Socchi, la competició més gran del món.

Ha dirigit, entre molts altres, el Cor de Cambra del Palau, el Cor de Cambra i el Cor Amics de la Unió de Granollers, l’Orquestra de Moldàvia o l’ Orquestra Simfònica del Gran Teatre del LiceuNascut el 1973 a Cervera (la Segarra), comença els seus estudis musicals amb el piano i el violí al Conservatori Municipal d’aquesta ciutat, per ampliar-los posteriorment al Conservatori Professional de Badalona on obté el Títol Superior de professor d’harmonia, contrapunt i composició, sota el mestratge de M. A. Hurtado, M. Roger, B. Casablancas i Josep Soler.

Paral·lelament s’inicia en la direcció coral als Cursos Internacionals de Direcció Coral de Lleida, on estudia amb els mestres Josep Prats, Johan Duijck, Laszlo Heltay i Jordi Casas (1990-1994). Rep també la lliçó magistral del professor Eric Ericson, organitzada per la Fundació la Caixa. Continua la seva formació com a director coral als Cursos Europeus de Direcció impartits pel professor Pierre Cao a Catalunya (1996-1998), i a l’Académie International de Pontarlier (França) (1997-98).

S’introdueix en la direcció orquestral amb el mestre Salvador Mas al Conservatori Superior de Barcelona (1994-1995) i als Wiener Meisterkurs de Viena (1999). El 1999 és admès a la Universität für Musik und Darstelende Kunst de Viena, on durant 3 anys cursarà els estudis de Musikleitung (direcció musical) en l’especialitat de direcció d’orquestra, sota el mestratge de Leopold Hager, Yuji Yuassa, Günther Theuring i Howard Arman entre altres. El març de 2001 obté el Erste Diplom d’aquest reconegut centre.

El març de 2002 guanya el concurs celebrat a Cuenca per cobrir la plaça de director assistent de la J.O.N.D.E. (Joven Orquesta Nacional de España), que desenvoluparia fins el 2004, i amb la qual va realitzar una gira l’estiu de 2002 dirigint concerts al prestigiós festival alemany de Schleswig-Holstein i a la sala gran de la Konzerthaus de Berlín, a més del Auditorio de León.

Posteriorment (2005) ha dirigit la JONDE en un enregistrament de música espanyola, amb obres d’Esplà i Gómez.

El juliol de 2003 guanya el concurs per a la plaça de director assistent de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), càrrec que desenvolupa fins el juliol de 2005, i amb qui dirigeix sis diferents programes amb obres de Mozart, Txaikovsky i Britten.

És principal director convidat de la Murtra Ensemble, orquestra de cambra que cultiva el repertori del segle XX amb especial atenció en la música catalana. És director titular del Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida (des de 2002), amb qui ha interpretat bona part del repertori cor-orquestral clàssic, i de la Coral Ginesta de Cervera. El mateix 2002 va fundar la companyia d’òpera de cambra l’Òpera de tres rals, amb qui ha actuat a la Fira de Tàrrega, al Teatre Lliure (en el marc del Festival d’Òpera de Butxaca de Barcelona), i també en la temporada del Teatro de la Maestranza de Sevilla, dirigint l’estrena a Espanya de l’òpera Savitri de G.Holst.

Ha estat director convidat per l’Orquestra Nacional d’Espanya (ONE), l’Orquestra i Cor de RTVE, l’Orquestra Pablo Sarasate de Pamplona, la Jove Orquestra Nacional d’Espanya (JONDE), l’Orquestra de Granada, l’Orquestra de Cambra d’Andorra, l’Orquestra de Córdoba, l’Orquestra Simfònica del Vallès o l’Orquestra Barroca Catalana, l’ensemble Kaleidoscop der Nationen de Viena, l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell-Terres de Lleida, l’Orquestra Camerata XXI de Tarragona, l’Orquestra de Cambra de Cervera, l’Orquestra de Girona i l’Orquestra Terrassa48, formació on col·labora regularment, i amb qui recentment ha enregistrat un disc per al Centre Gerhard, amb obres de Joan Manén.

A nivell pedagògic, és professor d’orquestra i direcció a l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya). Ha estat director convidat en orquestres de joves, com la JORCAM (Joven Orquesta de la Comunidad de Madrid), les orquestres dels Conservatoris de Canàries, Musikene, Badajoz i Tarragona, així com a la Trobada de Joves Orquestres d’Igualada, o la Jove Orquestra de la Diputació de Tarragona. Ha estat professor dels Cursos de Direcció Coral de la FCEC i de la FESTCAT, a més del Curs Internacional de Cervera.

Ha enregistrat per a segells com Verso, Catalunya Música, Universität für Musik-Wien, o Ars Harmonica-La mà de Guido, amb qui ha editat un disc de música religiosa inèdita de Mompou i Blancafort. És director artístic de la Setmana Cantant Internacional de Vic, i del Festival de Pasqua de Cervera, que fundà el 2011, dedicat a la música clàssica catalana.

Xavier Puig i Ortiz